21-07-10

We zijn terug !!

Mijn blog heeft nog nooit zo een stilte gekend vermoed ik dan deze 14 dagen . De reden hiertoe is simpel . Het is mijn jaarlijkse vakantie . En voor de eerste maal trokken wij nu naar Kroatie . Een reis waar ons Peggy de aanzet toe gaf . Ik had wel vorig jaar al gezegd toe we nog naar Spanje trokken , dat we het hier wel gezien hadden en iets anders moesten zoeken . Nu zoeken is een groot woord . Want er zijn nog duizend en één plaatsen waar ik nog niet geweest ben . Maar er waren een paar kleine vereisten . Het zou doenbaar moeten zijn met de auto , wat voor ons een max. afstand van 1600 km is . En voorlopig zolang we met de  kinderen op reis gaan , liefst wat zon en water .

Om op die zoektocht niet te lang te blijven hangen , werd uiteindelijk de knoop doorgehakt en kozen we voor Kroatie boven het Balatonmeer in Hongerijen . Dat laatste blijft op onze vakantie-agenda staan voor de volgende jaren eens te doen . ( denk ik )

Op Maandag 5 juli werden we in het hotel Sol-Garden te Umag verwacht . Dit ligt een 30 km over de grens van Slovenie . De heenreis verliep echt stroef . Ik ben naar gewoonte op zondag avond of in de late namiddag vertrokken , om zo de hele nacht te kunnen door rijden , zodat ik s'morgens vroeg al ter plaatsen ben . Dit om drie redenen . Weinig verkeer op de weg , en de hele dag nog om van te genieten of toch uit te rusten langs het zwembad want meer gebeurd er dan niet .En ik wilde voor het spitsuur de tunnel die Oostenrijk en slovenie verbind door zijn . Omdat daar nog al eens monster files verwacht worden .  Ik had uitgerekend om rond 6 u smorgens ter plaatsen te zijn . Een rit van 1300 km in 14 u zou geen probleem mogen zijn , want als ik naar Spanje rijd , dan doe ik daar maar 13 u over met het rusten en tanken en zo inbegrepen . Maar dit heeft niet mogen zijn . Werkzaamheden, bemoeilijkten de hele rit .  Na 17 u rijden was ik stik dood ter plaatsen . Ik heb al eens 16 - 17 u gereden naar Spanje , maar niet op deze gespannen manier . Super geconcentreerd moest ik de hele rit zijn . Rijstroken die heel smal gemaakt werden , zodat de max snelheid maar 80 km-u was . En voorbij steken aan die snelheid soms echt een kunst was . Maar goed , we zijn er geraakt !! :-)

De eerste indrukken , in vergelijking met Spanje was dat het hier echt heel mooi groen zag overal . Geen verdorde landschappen , en  hier toch  wel mooie wegen . Het hotel deed dadelijk het waw effect naar boven komen . We werden heel vriendelijk onthaald en dadelijk naar het restaurant begeleid om nog te kunnen mee ontbijten . We zagen er misschien te belabberd uit . :-) De hele rit werd al snel vergeten na een goed gevuld bord met spek en eieren .

Na een korte kennismaking met de omgeving , konden we rond de middag op onze kamers en ons zwem gerief boven halen  . Veel heb ik niet geslapen langs het zwembad , want het kind in mij kwam weer helemaal boven zodat de gekte weer toesloeg .

Umag !

s'Anderendaags hebben we de stad Umag zelf bezocht . Ons hotel lag  nog een 3 - 4 km van het centrum verwijdert . De gezelligheid van Italie kan je hier helemaal vinden . Rustige smalle straatjes en een mooie haven met gezellige terrasjes .

Overal worden we hier zeer vriendelijk benadert . Obers proberen je op hun terras te lokken , maar niet op een opdringende lastige manier . Op de middag worden we echt verleid door een prachtig terras boven de zee gelegen , rustig , mooi om er te gaan eten . Normaal gezien houden wij het op een piza of een broodje ......allee de kleine snack , omdat we s'avonds in het hotel nog uitgebreid kunnen eten , en al betaald is ! :-) Maar dit lokte toch uit naar iets meer . Het werd een gegrilde vis schotel , om duimen en vingers af te likken .

Ook heeft Umag een mooie haven . Gezellig , klein gewoon prachtig . We werden daar ook aangeklampt door een echte doorwinterde matroos om met hun schuit de kust af te varen . Het gastje met een zeer lief snoetje volgens ons Sanne kon het zeer goed uitleggen en liet zelfs ons Sanne gratis meevaren op een dagtocht waar meerdere plaatsen bezocht zouden worden met eten en drinken op de boot inbegrepen . 180 Kuna ( munt van kroatie = delen door 7 ) pp. , dus een goede 25 € pp. We zouden kunnen zwemmen , een piraten grot bezoeken .......allee we waren zeer geintereseerd en betaalden een voorschot van 100 Kuna om 2 dagen later ons als piraten te gedragen .

Een rustig dagje !

Na een dag van redelijk wat inspanning , volgde er meestal eentje dat wat rustiger in elkaar stak . Ik begon die dag meestal wel met een toerke te lopen . Heel veel kilometers heb ik niet gemaakt omdat vakantie ook altijd bij mij zo in het schema wordt opgenomen als de jaarlijkse loop-rust . Toch liep ik de telkens een 8 km en 1 keer 15 km . Het totaal van die 14 dagen is 75 km , dus echt wel weinig he ! 11.JPGDaarna een douchke en de rest wakker maken . Soms verkoos ons Peggy het ook nog om dan te gaan lopen al stelde ik voor om eens samen te gaan , maar zo ver weg van huis , en dan de kinderen alleen achter laten op een hotelkamer zag ze niet zitten . Naar mijn mening kan er niet veel gebeuren . Ze slapen nog en zouden niet eens gemerkt hebben dat we weg zouden zijn . Maar ja ...moeders he ! :-)

Na een stevig ontbijt maakten we nog een korte wandeling en trokken dan naar het zwembad . Het is niet echt ons ding zo een hele dag doorbrengen aan een zwembad , maar we zijn niet alleen , we hebben ook 1 kind en een tiener waar we rekening moeten mee houden . En de afspraken van ons zijn simpel . Jullie zeuren niet over een wandelingetje of iets te gaan afzien , dan doen wij dat omgekeerd ook niet . En dit werkt voor ons echt goed . We amuzeren ons allemaal , elke dag !!

De boot tocht !

Om 9 u in de ochtend werden we verwacht op de boot . Niet al te vroeg dus en ruim tijd om tijdig ter plaatsen te zijn . En toch .......:-) Hier begint een stukje dat niemand van mij kent , als just die met mij samen leven !! Denk ik toch . :-) Om 8.15 u vertrokken met de auto naar Umag waar de boot vertrok . Het was wel maar 3.5 km , maar we zouden pas tussen 19.00 u en 20.00 u terug zijn, dus was dan de auto nemen toch de juiste beslissing.  Een kleine 10 min later waren we met de wagen ter plaatsen . Nu nog parkeren !! :-) 1 richtings verkeer , deden me wel 5 keer dezelfde straten doorkruisen op zoek naar dat ene straatje dat leide naar een grote parking . We bereikten zelfs met de auto de boot zelf maar mochten daar niet parkeren . Overal langs de straten was het met een betaal automaat die 5 kuna per/u kosten . Maar dat had ik niet op zak . Ik liet de garsons meestal het wisselgeld houden zodat ik niet teveel van die kleine brol op zak had , + kreeg je er wel een super bediening voor in de plaatst ! :-) Maar nu stond ik daar . Wisselen dan maar bij de plaatselijke horeca , maar die weigerden . Ging ik bij een bakker binnen en kocht er een koek en gaf 100 kuna . Ik vroeg heel beleefd om terug te geven in muntstukken zodat ik de automaat kon betalen . Niks van !! ik kreeg 1 munbtstuk van 2 kuna terug . Ik was in alle staten . nog 10 min voor de boot vertrok en nog geen parkeer plaatst . Ons Peggy stond met de kinderen een 50 m verder bij de auto en ik had de deur van de bakker nog niet dicht gooide ik die koek zo ver ik kon door de lucht . Dat is mijn ontploffings karakter !! Ik zou die madam over de toog kunnen gesleurd hebben !! Maar dan toch nog juist op tijd een andere plaatst gevonden waar ik dadelijk een dag ticket kon kopen !!

We kwamen aan de boot en dadelijk kwam dat gastje met zijn lief snoetje op ons af en begroete ons heel vriendelijk . De kapitein van de boot was een norse oude vieze man , die echt dadelijk in een piraten film kon meespelen . Na 5 min varen was dat gastje al daar met een plateau bekertjes gevuld met een druppeltje jenever . De kinderen was hij vergeten dat die ook mee vaarden . En vanaf toen zagen we niks meer . De temperaturen liepen op tot 35 graden . Een bas was er niet aan boord . Een Nederlandse vrouw , die redelijk goed ter taal was sprak hem aan en zegde , Zeg ventje , ik ben wel gewoon om zo af en toe een tasje koffie te drinken . Een weinig later kwam hij terug met weer een hele plateau bekertjes gevuld met een druppeltje koffiedik . Koffie kon je dat niet noemen . Het was vloeibaar , dat nog wel maar ik denk dat ze de overschot van de kapitein zijn koffiekan van de dag of de week voordien verdeeld hadden over de hele boot . :-)

Na 3 u varen kwamen we aan in Rovinj . 4.JPG Het uitzicht van op de boot naar de stad toe was geweldig mooi. Bij het aanleggen schreeuwde de kapitein nog dat we exact 2 u de tijd kregen om hier wat rond te hangen  . Eten zouden we dan dadelijk doen als we op de boot aankwamen . Maar ik was zo al eens op de boot gaan rondkijken en keek door een klein raampje de keuken in . Nog nooit heb ik zoiets goor , vuil gezien . De beslissing om in Rovinj te eten was vlug genomen . Ook omdat ons Femke en Sanne geen vis lusten .

De 2 uur vlogen om en kwamen juist op tijd weer op de boot toe . Vele gasten waren al aan het eten . 2 gegrilde makrelen met een schijfje stokbrood en zuurkool werd ons dadelijk aangeboden . Vriendelijk zoals we zijn namen we dit toch beleefd aan en wonder boven wonder kon ik mijn knopke omdraaien en begon er zelfs van te eten . 2.JPGSlecht was dat zeker niet . Ik lust graag vis maar de gedachte hoe en waar ze gebakken waren , zouden me meerdere keren op andere momenten tot braken aanzetten . Maar deze keer geen last van gehad en braafjes 2 vissen naar binnen gespeeld  . De piraten grot die we zouden bezoeken , gelegen in het Limski kanaal , werd gewoon langs gevaren en niet gestopt zoals ze ons voor ogen gehouden hebben zodat we er nog konden zwemmen ook . We vaarden verder en stopte nog 1x in de stad Porec . 1 uurtje mochten we daar rond lopen wat natuurlijk maar juist genoeg is om in de prachtige haven van links naar rechts te wandelen en natuurlijk iets te drinken . Dan werd de tocht verder gezet naar de eindbestemming , ons vertrekpunt Umag . 19.30 u waren we daar en helemaal gaar gebakken . We hebben deze dag 2 mooie plaatsen bezocht . Heel veel prachtige dorpen gezien van op de boot . Gemerkt dat het nudisme wel echt bestaat hier . Dus dat ze naakt langs de boot kwamen varen is hier dood normaal .  Deze boottocht was wel echt een tegenvaller , en toch ben ik blij hem gedaan te hebben .

En zo bezochten we de verdere vakantie nog de volgende steden met de auto die ik nu niet allemaal ga beschrijven op deze manier . Rovinj en Porec hebben we nogmaals aangedaan omdat we niet alles tot bijna niks er nog niet van gezien hadden . Maar ook Pula , novigrat en Opatja waren steden langs de kust die we bezochten .

Het kleinste dorp ter wereld !

7.JPGOok het binnen land hebben we meermaals afgeschuimd naar de minder tot bijna8.JPG niet toeristiche plaatsen . Hier leer je echt , hoe de mensen daar nu nog leven . Het kleinste dorpje noemt Hum . We hadden er al wel het één en ander over gelezen in onze reisgids , en er zouden maar 23 mensen wonen , en 1 restaurant waar ze speciale streekgerechten serveren zou alles zijn . Wij gingen er zeker eentje uitproberen . Wijn geserveerd in een kruik met een boterham die eerst gebakken was in een bepaalde olie erin . 2 soeplepels erin om zo de boterham en met de wijn eruit te kunnen lepelen . Dit was raar , eens gek , maar heel lekker . Ook werd onze buik gevuld met een mais soep en worst erin . De weg naar deze plaats was echt schilderachtig . Zeer smalle wegen steil tegen de bergen . En geen kat te zien . Zelfs de gps. herkende deze wegen niet , en waren we verplicht om goed de bordjes in het oog te houden . Zo bezochten we nog een aantal kleine dorpjes die allemaal even mooi en rustig waren .

pula !

Een grote stad die ook heel erg aangeprezen werd om te bezoeken door het amfitheater , dat bij de grootste 5 ter wereld behoord , en nog in zeer goede staat is . 6.JPGOok nu leerden we weer , dat niet altijd dat wat ze sterk aanprijzen ook wel het mooiste of het beste is om te bezoeken . Het is wel de moeite waard op het amfitheater te bezoeken , maar ook hier net als in Italie 2 jaar geleden , hebben ze hier een massa stoelen in ondergebracht om s'avonds shows op te voeren . Dit vernield het uitzicht van het theater waar we als bezoeker toch voor betaalden .

De stad zelf is groot , en heeft een grote havenstad die aangedaan wordt door grote zeeschepen . Grote heiskranen is dan ook wat je langs de kust te zien krijgt . De stad zelf beschikt zeker over de gezellige pleintjes  , smalle winkel straatjes en een enorme drukte .

Grosjan !

We verkozen eigenlijk om de volgende uitstap weer de bergen in te trekken Naar het dorpje Grosjan . Dit dorpje werd een 40 jaar geleden helemaal verlaten door de inwoners en opgekocht door kunstenaars die daar vrij zijn om hun inspiratie te laten botvieren . Allemaal hebben ze de deuren van hun kleine huisjes geopend en stallen hun werken uit . 3.JPGOok zijn de uitzichten over de bergen adembenemend . 1 taverne was hier en die was gesloten . Geen winkeltje te bespeuren om iets te drinken te kopen , maar we hadden ons voorzien in de auto met wat droge koek en water . In de namiddag werd dit natuurlijk goedgemaakt met een ferme frisse pint en een ijsje .

Nog 1 mooi foto van mijn 3 schatten en dan gaan we toch afsluiten . Het is vakantie dus zal het bloggen ook iets minder gebeuren . Maar aan dit blogje heb je zeker een tijdje leesvoer en heeft me veel moeite gekost om gepost te krijgen door de vernieuwingen bij skynetblogs

Lopen doen we natuurlijk ook nog . We gaan vanaf nu terug de 2 kg die ik bijgekomen ben onder de vakantie er weer bliksemsnel afkrijgen en verder door zetten naar de 63 kg . Eindhoven is de wedstrijd die vanaf nu door mijn hoofd speelt . Maar ook eind augustus staat er nog de centrumloop gepland hier in Mol . een zeer mooi goed georganiseerde wedstrijd met een juiste 5 en 10 km wedstrijd . Hier staan we echt op dat die tot op de meter juist zijn . Maar meer info over deze wedstrijd volgt nog !!

10:43 Gepost door marathonmanneke in sport | Commentaren (2) |  Facebook

Een knappe reis heb je gemaakt zeg!!! Zal wel deugd gedaan hebben! Jammer dat je er vandaag niet bij kon zijn, en wij maar zien aan de finish!

Gepost door: wendy | 21-07-10

efkes controleren dat iets posten nog gaat ! Ik kreeg er een opmerking op ! Hebben nog mensen hier een probleem mee om hier iets te posten , laat me dit dan per mail eens weten !! Bedankt